SMN & SNB =)

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, December 9, 2008

kejadian tanah runtuh di bukit antarabangsa

salam..aku nk bg pendapat aku mengenai kejadian tanah runtuh di bukit antarabangsa.ok..sebagai umat islam kan..kjadian bencana alam ini aku anggap sebagai peringatan kepada kita seluruh umah Islam..bukan kepada penduduk bukit antarabangsa saja.

sekarang ni kalau kita tgk berita kan..senario tendang bola sedang belaku ye..ko tuduh aku..aku tuduh ko..cm tu la setiap kali bencana melanda negara kita.mungkin tindakan penduduk kawasan itu menyaman PBT..adalah satu langkah yg betul.PBT may be "negligent" in doing their job. tapi tindakan penduduk memarahi Azmin (PKR) tu adalah tidak wajar ya. sbb pada waktu kelulusan untuk projek itu diberi..kwnsn bukit antarabangsa berada di bwh jajahan org lain ya.harus diingat itu! pihak PBT mungkin perlu lebih berwaspada..apa2 pun..yg disuap dh pun kenyang ya..yg menjadi mangsa adalah penduduk.

mungkin pada waktu sekarang ni..penduduk harus berasa syukur..at least setelah bencana ini berlaku.bnyk org dtg nk tolong..tp bila aku tgk berita..ada penduduk yg kata diaorg ni bukan dtg nk tolong tapi saja nk tunjuk glamor..xbaik la ckp cm tu kan..ada yg cakap..lambakan pasukan beruniform menyebabkan pergerakan makin sukar.apakah ini? kan at least jalan siap untuk korang berpindah..

sekarang ni..pantai timur dan tempat2 lain..suma sedang dilanda bencana..majoritinya sedang diuji ALLAH..tpi aku rasa yg bengang tahap meletup2 adalah penduduk di bukit antarabangsa.kdg2 aku pelik..wpun org lain lebih miskin n susah..mereka lebih redha n lebih kewl..rumah rosak hbs..keta rosak..stay calm ja...but as compared to penduduk bukit antarabangsa..yg bijak pandey, yg lebih kaya..salah org tu..salah org ni...salah diri sendiri dulu la.sape suh beli umah kat situ..huahahaha.

ada aku tgk MHI (malaysia hari ini) mazidul akmal sidek ckp...dia tiba di tempat kejadian agak awl n ..dia terpaku melihat satu papan tanda yg ermmmm..aku rasa mcm riak pun ada...kalau x salah aku begini "KEHIDUPAN DI KAWASAN TINGGI ADALAH KEHIDUPAN BERTARAF." lagi satu aku tgk kt TV9..NASI LEMAK KOPI O...aku x da dalil atau hadis nk support..tp sepatutnya kita x leh bina umah lebih besor dr umah ALLAH..cm tu la lebih kurang..tp kalau kita tgk di kawasan tu...surau dia kecik..and sedikit saja yg meng'imarahkan surau tu...tpi selepas bencana tu kita tgk..penuh sepenuhnya surau tu kan sampai x muat.ini semua kuasa ALLAH..bila DIA kata jadi..maka jadi lah ia.NO DOUBT!

jadi sebagai manusia biasa..pengajaran yg dpt aku ambil dr bencana itu adalah:

1-kita kena sentiasa ingat bahawa apa yg kita ada..semuanya adalah pinjaman..bukan hak kita..so bila2 masa ALLAH nk tarik..kita kena redha..percaya pada qada n qadar.org yg kita sayang adalah pinjaman..harta benda yg kita ada adalah pinjaman..

2-setinggi mana pun kita duduk..setinggi mana pun darjat kita..sepandai mana pun kita..ingat lah yg membezakan kita di mata Tuhan adalah tahap keimanan

3-berbaik sangka lah pada org lain..dan bersyukur lah kalau ada org nk bantu kita pada waktu kita susah.

4-banyakkan lah bersadaqah supaya harta yg kita ada tu bersih..ALLAH itu maha kaya..xkan berkurang harta kita kalau kita bersadaqah...akan bertambah..akan bertambah =D

so sampai di sini dulu ya..nnt aku luahkan lagi perasaan aku.hihik! wallahua'lam =D

No comments: