SMN & SNB =)

Daisypath Anniversary tickers

Monday, December 14, 2009

gemuk vs kurus



gemuk salah..kurus salah..arghh..let me live my life!! tujuan ku meng-update blog ku kali ini..adalah untuk berkongsi sedikit sebanyak tips bagaimana untuk menurunkan berat badan yang telah ku amalkan dan untuk declare to the public yg aku x amik pil kurus atau benda2 yang sewaktu dgnnya!!!!! adoila..

syukur ke hadrat Ilahi..aku berjaya menurunkan berat badan around 20-25 kgs tanpa perlu berbelanja lebey. i vote for natural ways n i changed my lifestyle 360. semenjak aku turun berat bdan ni..ramai la yg tny kat aku...makan pil ape? jus mate 5 ke? ish...xkan xmakan pil kot? awat kurus sampai nmpk mcm org sakit?? nak kawen ke..kurus2 ni? (soalan2 yg cetek pemikiran)..tp ku layan je. tp ade jugak soalan yg cm ni... bani, cm ne ko trun berat ni? ku prefer soalan mcm tu..at least..jgn la tuduh ku uat benda2 yg korang penah uat tu. lain org lain cara beb.

inilah lumrah kehidupan..time ku gemuk..org ckp itu ini..mcm2 jenis penghinaan ku dpt. tp ku still enjoy my life. pedulikan ape org nk kata. tp perlahan2..ku ubah ke hidup yg lebey sihat n baik..berat badan mula trun. org ckp...ku kurus mcm org sakit plak. masih menerima penghinaan. tp ku xkesah..layan..yg penting...i love myself!!! itulah yg paling penting. self satisfaction n confident =)

so..bg yg nk tau tips yg ku dh apply adalah seperti berikut (bukan nk belagak or riak..sekadar berkongsi cerita bg yg berminat..hehe) :

1- ku mula makan mengikut piramid makanan yg disarankan dan makan benda yg betul pada waktu yg betul dengan kuantiti yg betul secara konsisten. makan pagi adalah wajib, tghari perlu makan benda yg seimbang (mesti ade karbo, protein, vitamin dan minerals), makan petang ku lebey kepada benda yg light skit..mcm roti..kueh..n malam, hanya jus epal ijau.

2-pada permulaan diet..perlu melakukan detox supaya berat badan lagi mudah turun. yang aku amalkan adalah natural la mcm minum jus epal ijau dan teh ijau.

3.mengamalkan senaman selama sejam setiap hari..mempunyai target calories to be burned pada setiap hari. pada mulanya..ku joging..kdg2 g gym kat area putrajaya (rm2 untuk sejam) hehe..kdg2 buat senaman kat umah je sbb ade basic equipment kat umah mcm dumbell, skipping rope and stepper.

4-ku minum air 45 minit atau sejam selepas makan. ku kunyah makanan dgn betul n menikmati setiap suapan dgn sebaiknya supaya cepat kenyang.

5-minum air 2 - 3 liter sehari..ini adalah salah satu cara detox jugak.

so basically..inilah yg ku amalkan. xperlu pil diet yg beratus ringgit..hanya perlukan disiplin yg tinggi dan kesungguhan. set ur goal n go for it. yg penting..walau apepun bentuk badan kite..always love yourself.